האם כל גישה או מורה או שטוענים להתפתחות או חידוש של ההארה הם בהכרח מורי שקר?

מתוך: שאלות ותשובות על הארה, רוחניות אותנטית, חיפוש והגשמה אלוהית

20.3.15

יפית:

הי גיא,

מה שלומך?

קראתי קצת באתר המקסים שלך  🙂

קראתי איזה דף שדיבר על זה שכל מורה או גישה שטוענים להתפתחות או חידוש של הידע הם בהכרח מורי שקר.

אני תוהה לגבי זה מכמה סיבות:

ברור שברמה המוחלטת אין שום יכולת של התפתחות או שינוי, אבל כולם מסכימים שקיימת גם הרמה היחסית. אז למה בה בעצם לא יכולה להיות התפתחות? אם אני מסתכלת על היקום מהמפץ הגדול ועד עכשיו – הוא ללא ספק עובר התפתחות, ובני אדם הם ללא ספק חלק מהאבולוציה החומרית, אז הדבר הכי טבעי הוא שהאנושות מתפתחת, וגם הידע שלה..

אני לא יודעת אם הארה מתפתחת – מבחינת הידיעה אז יש רק ידיעה אחת שהכל הוא אחד, זה לא רובד שיכול להתפתח, אולי רק להעמיק. אבל מעבר לידיעה האחת הזו, ידע הוא יחסי, ולכן מדוע שלא יוכל להתפתח? כל מה שקשור לדרכים להגיע אל אותה אמת, או הביטוי של אותה אמת בחיי היומיום – אלו דברים שהם שונים מאוד ממורה למורה, ובצדק. (כמובן שיש מאפיינים זהים שקשורים לאי הליכה אחרי האגו, אבל מעבר לזה המאפיינים הם שונים). המבנה של כל אדם הוא אחר, ולכן גם אם מורים שונים מסכימים על אותה אמת אחת, הם לאו דווקא יסכימו על סגנון לימוד (שקשור לאופי של המורה) או על דרך רוחנית זהה, מכיוון שדרך רוחנית היא פרספקטיבה, ופרספקטיבה היא בהכרח יחסית, גם אם היא מובילה אל אותה אמת לא יחסית. וגם הביטוי של הידיעה האחת תהיה שונה אצל מורים שונים – בהתאם למבנה שלהם.. זה לא רע, להיפך – זה מעשיר את היופי של האלוהות והדרכים הרבות שבהן ניתן להגיע לידיעה והביטויים השונים של אותה אמת.

אני משערת שמרגע השחרור, ההתפתחות היא לתת לידיעה האחת שהכל הוא ברהמן להשפיע על הגוף והנפש והמיינד שלך יותר ויותר ולהיות יותר ויותר מתואם עם הידיעה האחת הזו (תוך ידיעה שזה לא 'אתה' שמתפתח, אלא רק הרובד היחסי). אבל אני משערת שזה תהליך אינדיווידואלי שלא קשור לתפיסה כזו או אחרת של "הארה חדשה".. הטוהר המתעצם הזה רוב הסיכויים יתבטא אחרת אצל אנשים שונים (בהתאם למבנה שלהם).. אבל אולי הביטוי של זה כן יהיה שונה גם בדורות שונים או בתקופות שונות באנושות – לפי הצרכים שהאלוהים יראה לנכון.. ואולי כן יתגלו דרכים חדשות שמתאימות יותר לתקופה הנוכחית שיעזרו לאנשים להתוודע לאותה אמת נטולת זמן.. ואולי לא. את הביטוי הטהור ומה שיצא מאדם משוחרר שבאמת מתואם עם הידיעה האחת כבר לא האדם יכול לקבוע אלא רק אלוהים.. אני חושבת/

עם זאת, גם אם קיים שוני בהתגלמות של המוארים, אני מסכימה שההגדרה של "הארה חדשה" היא בעייתית. גם אם יש ידע חדש או ביטוי שונה של אותה אמת, אפילו אם זה רק שינוי שקשור לשינויים התרבותיים שללא ספק כולנו עוברים (משהו בתרבות הופך הרבה יותר פתוח ופחות נוקשה.. אני מניחה שיהיו לזה השלכות מבחינת היחס למיניות או יחסי מורה תלמיד למשל) אני לא בטוחה שאפשר לקרוא לזה הארה חדשה.. כי שחרור הוא בהגדרתו ידיעה של האמת, והידיעה הזו נשארת זהה, כל השאר משתנה תמידית ופחות חשוב בהקשר הזה..

ולגבי הארה אבולוציונית – אני לא יודעת אם הארה מתפתחת, אבל כן נראה לי הגיוני לראות ידיעה עצמית כחלק מההתפתחות האבולוציונית של היקום היחסי.. כלומר – מחומר דומם ועד לאדם המודעות הולכת וגדלה, עד שהיא מגיעה לשיא בידיעה עצמית – זה נראה הגיוני, לא?

אני מניחה שלא רק מורים שונים הם שונים, אלא אפילו אותו מורה, אני מניחה שתפיסות העולם שלו וצורת הלימוד שלו יכולה להשתנות עם הזמן.. כן יש תהליך התהוות בתחום הזה, ואפשר לגלות או להבין דברים יותר לעומק (דברים יחסיים – שזה כמעט הכל חוץ מהאמירה שהכל הוא ברהמן)..

האם אני טועה?

תודה על האופציה להתכתב וחיבוק! 🙂

יפית

גיא:

יפית אהובה,

אמרתי לך כששוחחנו, שלא שכחתי את המייל החשוב והיפה שלך, ושכשיגיע לי הזמן והפניות אני גם מבטיח לענות עליו… להגיב בהרחבה לנושאים שהעלית… לשתף… לאהוב.

אז, הגיע הרגע, אחד כמו כל הרגעים, בו אני במקרה אכתוב מילים ואת במקרה תקראי… אולי תלמדי דבר מה חדש, אך הרגע יחלוף וההתנסות תחלוף… הידע הראשיתי שתמיד ידעת ותמיד תדעי – את את ולעולם לא תהיי אחרת – הוא שלך וגילויו בפנימיותך הוא כל שאת מבקשת, כל מה שכולנו מבקשים, תמיד, כולנו האחד הזה המבקש לדעת את עצמו.

אינני סבור שהשתמשתי בשום מקום באתר במונח 'מורה שקר'. ישנו המונח שבו כן וודאי השתמשתי בעמוד על המורה החכם הנאור סידרהמשוואר מהאראג', הסאדגורו או סאטגורו 'מורה אמת' או 'המורה האמיתי' בתרגום חופשי מסנסקריט (לקריאה של קטע מתורגם מהמהאראג'ה החכם – https://www.authenticspirituality.co.il/searching-god/)

כתבת גם, יפית אהובה, שנטען שמורי שקר הם "כל מורה או גישה שטוענים להתפתחות או חידוש של הידע". אינני יודע למה התכוונת באומרך 'ידע' ולאיזה סוג של ידע התכוונת… מכיוון וישנם הרבה סוגים של ידיעות ואלה בהחלט יכולות להתפתח ולהתחדש אני חושב שגם זה לא יהיה נכון להגיד שנטען במאמר שקראת באתר. כל ידע, גם ידע דתי, תרגול רוחני או תפיסה תיאולוגית הינם דברים שיכולים להתפתח ואכן גם מתפתחים כחלק מהפלא האלוהי הגדול המכונה 'תודעה'.

למרות שלא עשיתי את הכלל הזה בהחלט ניתן לשקול שכל גישה או מורה שיטענו להתפתחות או חידוש של האמת יהיה שרלטן במקרה הרע, ובור במקרה הטוב, ושאלוהים יעזור לו – לא משנה באיזה צד של המטבע הוא… לו ולכולנו, בעזרת השם (לא משה איזה שם נכנה אותו), תמיד. אמן.

ג'יימס שוורץ, מורה אדוויטה חכם מאוד כתב באריכות על אודות אחד – אנדרו כהן שמו, ועל התיאוריה שלו ל'הארה אבולוציונית' – אם יש לך יכולת לקרוא מאמר טוב באנגלית – אני ממליץ עליו בדיוק בנושא זה. http://www.shiningworld.com/top/images/stories/pub-pdfs/Articles/A_Fallen_Yogi.pdf

את משתמשת במייל שלך במונחים ברהמן, אמת, אלוהים – זה דרכים מעולים לתאר את המציאות המוחלטת, האמת המוחלטת, הדאו (דרך) המוחלט, החיים. האמת הקיומית של כל אחד ואחד מאיתנו. החיים האלה, הם כבר מלכתחילה כולנו, מבעוד מועד, ועד האחרית – איננו דבר מלבד חיים, קיום או אלוהים – קראי לזה איך שנראה לך לנכון… החיים הם לא ידיעה שאפשר להגיע אליה, הם לא דרך שאפשר ללכת בה או תפיסה שאפשר להיאחז בה, החיים או אלוהים הוא  כל התפיסות כולם כבר מלכתחילה, כל תפיסה שהיא, אך לא שום תפיסה בפני עצמו. אלוהים, הפראברהמן (הדבר שאינו דבר, הדבר שקודם לכל מציאות) אינו מחשבה, תפיסה, חיזיון, ידיעה, או זיכרון, את הוא הדבר הזה – Tat Tvam Asi. אם את מכירה את הספר 'אני הוא זה' I Am That, של הקדוש הנאור ניסרגאדאתה מהאראג' (התלמיד של סידהראמאשוואר, עליו כתבתי קודם) הוא נפתח בטקסט שנאמר על ידי שנקרה:

That which permeates all, which nothing transcends and which, like the universal space around us, fills everything completely from within and without, that Supreme non-dual Brahman — that thou art. Sankaracharya

הדבר אשר חודר ומחלחל לכל, שדבר אינו עילאי לו, ואשר, כמו החלל האוניברסלי המקיף אותנו, ממלא כל דבר לחלוטין מבפנים ומבחוץ, הברהמן העילאי שאין שני לו (או הברהמן הלא-דואלי העילאי) – אתה הוא הדבר הזה (או 'זהו מה שהינך'). שאנקראצ'ארייה.

בנושא זה אמר לנו גם הקדוש סאמראת' ראמדאס – "ההכרעה הפנימית שהעצמי לבדו הוא זה אשר עושה הכל, היא עצמה, מצב השחרור (Liberation)".

לפני שזו הכרעה פנימית, זוהי קודם כל עובדה. העצמי לבדו הוא זה אשר עושה הכל והווה ככולם, העצמי הזה, כוח החיים החיוני המחייה כל תופעה, כל ברוא, כולל אותי הכובת ואותך הקוראת הוא התודעה היחידה שישנה, ובתוכה הריבויים. לעצמי הזה, המחייה כל, ניתן לקרוא גם – חיים (או צ'אייטאנייה – כוח החיים החיוני המחייה על תופעה) הרי, אין אדם שיתווכח עם ההיגיון הבריא והפשוט – כל החיים הם חלק מהחיים, ולכן, בעוד החיים הם כל חלק וחלק, לא ניתן יהיה להגיד שהחלק הזה הוא החיים, לא?

ולכן, זוהי עובדה, ועלינו רק להכיר בה – אלוהים, החיים הגדולים, הם כבר אנחנו, והם או הוא הוא מה שעושה את הכל והווה ככולם. זהו שחרור רוחני, המתואר גם כמות האחד בתוך האחד היחידי שישנו (ז'יוואנמוקטה – שחרור הז'יווה, הנשמה).

איזה חידוש יכול להיות בזה? האמת היא הזו, שכולנו כבר הדבר – היא המקור לכל תחושת החידוש שמופיעה בתודעתינו, מעבר לעובדה שמי שחושב שהוא מחדש משהו שאמרו אלפי אנשים לאורך שנים הוא מגלומן מופרע (וסביר להניח גם יהיר מאוד ולא עשה עבודת עומק אמיתית) רשמי בפנייך יקירתי שכל קדוש נאור, או חכם סתר אותנטי לאורך ההיסטוריה אומר בכל הזדמנות שהאמת היא כבר כולנו, זה לא קשור למקום, זמן, אין לאף אדם בעלות על זה וזה לא קשור לשום דת או תרגול רוחני ושום דבר כזה לא יכול לקרה או להרחיק מהאמת הזו – כולנו בני האלוהים, כולנו בני ה'אחד'. תרגול או דת לכל היותר יכולים לסייע לנו להרגיש טוב, לפתוח את הלב, לחוות את הרוחני ולפתח כישורים שבעזרת השם נשתמש בהם לטובה.

מי שמכנה את עצמו מורה של 'הארה' או 'דת' או 'חוכמה מיסטית' ועובר שינויים שבהם הוא מקיים מגע מיני עם תלמידיו (אלא אם זה מראש מקצוע הלימוד – מיניות ותרגולים מיניים) מקומו בכלא שכן מעבר לעבירה אתית חמורה (בשום מקצוע בעולם אסור לסמכות לקיים מגע או קשר אישות עם מי שבסמכותה, זה יכול ללכת רק למקום אחד – מקום לא טוב וכל תרבות מקצועית שפויה מודעת לזה ונלחמת לקיים את התנאי ההישרדותי החשוב הזה) הוא גם עובר עבירה פלילית על פי 'חוק הטרדה מינית' אשר נחקק בישראל לפני מספר שנים, וטוב שנחקק.

הלימוד הדתי יכול להיות גדול ורחב, יכולים להיות בו רעיונות ושינויים והתפתחויות רבות, אבל נראה לי חשוב לא לבלבל את זה עם נושאים שאינם רלוונטיים.

נסיים במשפטו המפורסם של החכם יאנייוואלקיה (Yajnavalkya), הקדוש החכם הראשון המתועד בהיסטורית התרבות והדת האנושית (נכתב עליו באופנישדה העתיקה ביותר: בדיהאדראיניקה אופנישד – Brihadaranyaka Upanishad): האמת היא אחת, חכמים מתארים אותה בדרכים שונות".

אוהב, ומאחל לך ולכולנו למצוא את כל האמיתות, וכל המאורות בתוכינו. כפי שאמר שקיאמוני החכם: היה האור לעצמך.

גיא

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *